Sommar innebär öppet vatten, på alla sätt och vis. Aqua har träffat killen som på sex månader ska träna upp sig för att klara en Ironman. Och just simningen är avgörande.

Vägen till järnmannen

Sommar innebär öppet vatten, på alla sätt och vis. Aqua har träffat killen som på sex månader ska träna upp sig för att klara en Ironman. Och just simningen är avgörande.

Om Andreas ironmanträning

– Min träning är om man bortser från simningen tidsbaserad. Det är skönt eftersom man slipper känna press över att man inte håller ”rätt” tempo. Fokus handlar istället om att ligga i rätt ansträngningszon och sedan utföra passet enligt planerad tid. Min ironmanfart är något som jag kontinuerligt arbetar fram, varför den i de olika disciplinerna ännu inte är bestämd. Men den ökar, och ansträngningen blir mindre för samma arbete med tiden.

Mer info om Andreas träning hittar du på becomingironman.se

Andreas Tuvunger verkar som vilken kille som helst. Kanske är det han som springer förbi dig när du promenerar hem från skola eller jobb, kanske simmar han förbi dig i bassängen. Men Andreas är verkligen inte som vilken kille som helst när det kommer till träning. Han har ett högt satt, och tydligt, mål – och en tight deadline. Andreas ska nämligen genomföra en Ironman. Och det som för andra tar flera år att förbereda sig inför ska han hinna med på sex månader.

På dessa sex månader ska Andreas träna upp den styrka och uthållighet som krävs för att ta sig igenom 3,86 km simning, 180 km cykling och 42 km löpning, något som för andra kan ta upp till fem år. Och även om han intresserat sig för idrott tidigare – joggat, lyft några vikter på gymmet – så har han aldrig tränat så här.

Det är flera saker i Andreas liv som har tagit honom till där han står idag. År 2005 bröt han ryggen i en skidolycka och blev sängliggande i tre månader. Vägen tillbaka var lång – det var först år 2010 som han kunde träna igen. Hans kommande födelsedag, när han fyllde 26 år, blev en anmälan till terrängloppet Tjurruset. Andreas tränade och klarade det, men ville ha mer. Han ville göra något han själv uppfattade som närmast omänskligt ansträngande, triathlon, men behövde en coach.

– Jag kontaktade Svenska Triathlonförbundet och de hänvisade mig till Clas Björling. Han har en massa erfarenhet av att tävla i Ironman. För varje tvåveckorsperiod sätter han upp ett schema som ska få mig att succesivt nå den nivå som krävs när jag står där på startlinjen i augusti, säger Andreas.

Idag tränar Andreas runt nio timmar i veckan fördelat på sex till sju pass. Av dessa är två pass simning.

Just simningen brukar flest nybakade triatleter ha problem med. Hur ser ditt upplägg ut för just simningen?

– Intervaller, intervaller, intervaller. Det handlar om att hitta mitt farthållartempo, där jag på ett smidigt och energisnålt sätt kan genomföra simningen. Något som man snabbt inser är att simning är en ganska motsägelsefull sport. Mer kraft kommer att generera i att man simmar långsammare, om man inte har den avslappnade tekniken för det. Att vara avslappnad och smidig är två egenskaper jag har jag upptäckt är A och O för att bli bättre.

Tränar du mycket i öppet vatten, eller är det bassäng som gäller?

– Än så länge så har inte säsongen tillåtit att simträna regelbundet ute, för annat än självplågeri då. Nu när temperaturen börjat öka i sjöarna så kommer jag huvudsakligen försöka förlägga min simträning utomhus.

Ironman går av stapeln i Kalmar – kommer du förbereda dig på det kalla vattnet i Kalmarsund eller tar du det som det kommer?

– Jag har inte kommit dit än, men även elakare simning ute på ”riktigt” öppet vatten finns med i planeringen för att bekanta mig med vågor och härlig snålblåst…

Vad är dina bästa tips till andra som vill träna för ett mer extremt lopp, exempelvis då för en öppet vatten-tävling?

– Att alltid simma tillsammans med någon, antingen arrangerat i grupp eller med en övervakande kompis. Dels för att skapa trygghet så att man kan fokusera på träningen, och inte få panik efter några kallsupar, kramp eller liknande. Men även för säkerheten. För simningen tänker jag att, om jag ser till att utsätta mig för något som är värre än det som kommer på tävlingen, så kan det ju bara bli lättare? Så leta vågor och dåligt väder!

Så är det – hård träning ger lätt tävling. Nästan i alla fall. Och om du är sugen på att anmäla dig till en öppet vatten-tävling, men tycker att det är långt – tänk på Andreas Tuvunger. För när du har simmat klart har han fortfarande 18 mil på cykel kvar. Och när du landat hemma i hängmattan, då avrundar han med ett maratonlopp.

 

×

Kommentering är stängd.