Ett nytt samarbete mellan Svenska Simförbundet och Barncancerfonden ger pengar till Barncancerfonden, klubben och simmaren på en och samma gång.

Simma för Barncancerfonden

Ett nytt samarbete mellan Svenska Simförbundet och Barncancerfonden ger pengar till Barncancerfonden, klubben och simmaren på en och samma gång.

Helsingsborgs Simsällskap har valt att fokusera på simning. Här finns alltså inga andra discipliner som vattenpolo eller konstsim, men simningen är stor i staden: eller vad sägs om 1800 barn i simskola och över 200 tävlingssimmare? Två år i rad har klubben dessutom blivit utsedd till Sveriges mest framgångsrika simförening och sedan förra året har man ett årligt samarbete med Barncancerfondens Swim of Hope, något Aqua valde att snacka mer med klubbdirektör Henrik Cleverdal om.
Vad innebär Swim of Hope för er klubb, Henrik?
– Svenska simförbundet och Barncancerfonden inledde sitt samarbete under förra året genom att starta upp Swim of Hope i fyra utvalda föreningar, där Helsingborgs Simsällskap var en av dem. Och intresset är stort i Helsingborg!
– I år hade vi 66 simmare som tillsammans hade 177 sponsorer, allt finns noga dokumenterat, berättar Henrik samtidigt som han bläddrar i sina papper.
– Av sponsorerna var 55 procent privatpersoner och resterande del företag, fortsätter han.
Samtliga sponsorer väljer hur just de vill sponsra, man kan nämligen gå in med ett rörligt belopp för varje meter som den sponsrade simmaren tar sig fram, alternativt lägga in en fast sponsorsumma.
Själva upplägget är enkelt: simmaren har sina unika sponsorer och ska under en timmes tid ta sig så långt som möjligt. Varje längd räknas och vid timmens slut räknas antalet meter ihop till en summa pengar. Detta belopp delas sedan mellan Barncancerfonden, klubben och simmaren. I år skänkte Helsingborgs Sim 45 000 kronor till Barncancerfonden.
– Daniel Lundahl simmade 5250 meter under en timme, han kom längst. Då ligger han på en snittid på 1,07 per hundra meter, inklusive drickapauser. Det är riktigt bra, berättar Henrik.
Hur kommer man då igång med detta, är det ett krävande arbete för klubben?
– Nej, det tycker jag inte. Förra året var vi lite sent ute, det första informationsbrevet borde komma ut till simmare och föräldrar runt tre månader innan. Sedan får varje simmare ett paket med all info, kontrakt med mera, så de själva kan ragga sponsorer. På en undersida till vår hemsida finns även alla dokument att skriva ut och all info om eventet samt loggor för de sponsorer som gått in med mest pengar. Även om simmaren gör en stor del av jobbet med att hitta sponsorer är det upp till klubbledning att gå ut med informationen till tränarna, så att den kommer ut till alla aktiva, på möten med mera.
Finns det planer på att utveckla det ytterligare?
– Det gör det absolut. Vi vill göra det än mer intressant i simhallen runt arrangemanget, kanske kombinera det med något annat event och på så sätt göra det ännu större, avslutar Henrik Cleverdal.
Swim of Hopes historia är några år gammal och börjar egentligen i en helt annan sport – cykling. En som vet mer om det är Billy Ydefjäll på Barncancerfonden:
– Jag har valt att jobba med Barncancerfonden sedan min dotter Linn dog i cancer, endast 11 år gammal. En sak jag brinner för med arbetet är att utveckla samarbetet med företag och idrottsföreningar. Barncancerfonden har byggt upp ett cykellopp som heter Ride of Hope, sedan gjorde vi Spin of Hope, runt spinning. Vi hade faktiskt fler startande än Vasaloppet senast, berättar Billy, som under lång tid haft tankar på att göra samma sak för simningen.
Tanken med Swim of Hope är att det ska vara enkelt för klubbarna att delta. Det erbjuds därför ett startkit med all info, alla kontrakt med mera. Sedan tar klubben och den enskilde simmaren allt vidare. Billy poängterar även att det är viktigt att alla inblandade vet att pengarna går till rätt ställe, och det vet man när det gäller ett varumärke som Barncancerfonden.
– Vi testade allt förra året och fyra klubbar drog in cirka 200 000 kronor. Och det finns flera hundra klubbar, så utvecklingsmöjligheterna är enorma. Allt material finns som sagt och det är enkelt att följa, berättar Billy.
Var ska intresserade klubbar höra av sig?
– Vi håller på med en hemsida, swimofhope.se, där all info finns. Hemsidan lanseras i början av juni 2013, under Barncancerfondens hemsida. Och ju fler klubbar vi får in desto mer pengar drar vi in, både till Barncancerfonden och, ska nämnas, även till klubben och den enskilda simmaren.
Vem som har simmat längst under den timme som simmaren har på sig vet inte Billy Ydefjäll, men en tanke med hemsidan är att lägga upp den enskilda prestationen, så att det går att mäta.
– En tanke kan även vara att se hur många varv runt jorden alla tillsammans kan simma. Och hjulet är uppfunnet, allt rullar. Det är bara att gå in på vår sida och hjälpa till, säger Billy.

Text: Tomas Borgå
Foto: Rickard Nilsson

×

Kommentering är stängd.