Sophie Hansson, Erik Persson och Ida Marko-Varga har precis fått beskedet att de kvalat in till OS 2016. Nu väntar träning, formtoppning och mycket pannben. Resan mot Rio har börjat!

Resan mot Rio

Sophie Hansson, Erik Persson och Ida Marko-Varga har precis fått beskedet att de kvalat in till OS 2016. Nu väntar träning, formtoppning och mycket pannben. Resan mot Rio har börjat!

Erik Persson

Ålder: 22 år
Bor: i Stockholm efter att ha flyttat från Kungsbacka 2013
Familj: mamma, pappa och syster
Hemmaklubb: Kungsbacka simsällskap
Kostupplägg: äter vanlig mat
Styrka: gillar att träna och vill alltid bli bättre
Jobbar lite extra med: starter och vändningar
Meriter: svenskt rekord på 200 bröstsim, 14:e plats på VM i Kazan och 5:a på EM i Netanya

 

Sophie Hansson

Ålder: 17 år
Bor: i Ramlösa
Familj: pappa Lars-Olof, mamma Ulrika, storasyster Louise (som också är uttagen till OS) och lillebror Gustaf
Hemmaklubb: Helsingborgs simsällskap
Kostupplägg: Allsidig kost, äter det mesta.
Styrka: Bentaget
Jobbar lite extra med: Insvepet i armtaget.
Meriter: Två JVM-silver samt juniorrekord på 50 och 100 meter bröstsim, EM-silver i 4 x 50 meter medley. 5:a på Ungdoms-OS 2015, 50 meter bröstsim.
Aktuell med: 100 meter bröstsim på OS i Rio 2016.

 

Ida Marko-Varga

Ålder: 31 år
Bor: i Malmö
Familj: maken Sebastian, sonen Vincent, mamma Åse och pappa Bebbe
Hemmaklubb: Triton
Kostupplägg: Jag har sedan några år tillbaka valt att köra en helt glutenfri kost. Jag känner personligen en betydligt större skillnad i min kropp och mitt humör. En stor anledning var också att jag har haft problem med min mage.
Styrka: envis, teknisk och har känsla för vatten
Jobbar extra på: vändningar och starter
Meriter: simmade 200 meter när jag var två år, SM guld som 13-åring, guld i ungdoms-OS, har deltagit i OS 2004, 2008 och 2012
Aktuell med: lagkapp på OS i Rio 2016

 

Erik Persson

Han har beskrivits som Sveriges nästa stora herrsimmare. Nu är Erik Persson från Kungsbacka redo för OS.

– Hela säsongen har handlat om att kvala till OS så det känns verkligen jättebra att bli uttagen, nu ska jag kämpa ännu mer, säger han.

Erik Persson blev uttagen till OS på framtidskriterium, det vill säga Svenska Olympiska kommittén anser att han har en bra utvecklingskurva. Hans specialgren är 200 meter bröstsim och det blir också hans OS-gren.

– Jag simmade en tävling i Stockholm i början av april och slog det svenska rekordet på 200 meter bröst med tiden 2:10.35.

Det tog honom till OS. Nu väntar en tuff träningsperiod fram till Rio. Tio simpass i veckan, tre gympass och en del landträning med bland annat bålträning och rehabövningar. Erik tränar på NEC i Stockholm tillsammans med flera andra från landslaget. Det har han gjort i lite mer än två och ett halvt år nu och det har varit en stor del i hans framgång.

– Jag har haft fina förutsättningar att bli bra. Det är jättekul att ha en stor grupp att träna med. Flera av dem är redan OS-klara, Simon Sjödin, Sarah Sjöström, Jennie Johansson och Michelle Coleman till exempel. Det känns positivt att ha en så stark grupp omkring sig. Vi tränar otroligt hårt. Och det betalade sig att kämpa, säger han.

Är det något speciellt du tränar på inför OS?

– Ja, det finns alltid detaljer att slipa på. Vissa tekniska bitar kör jag extra på, som till exempel timingen på arm- och bentag, lite undervattenssim och starter.

Tävlingsnerverna ser han bara som något positivt. När andra kan bli nervösa av att möta världens bästa simmare blir Erik istället mer taggad.

– Självklart har jag tävlingsnerver, men det hör till för att man ska kunna prestera bra tror jag. Oftast är det positivt. Visst kan det låsa sig men då lyfter jag mig själv genom att tänka att jag faktiskt står här tillsammans med världseliten!

Närmast väntar träningsläger, både inför EM och OS. Redan samma helg som OS-beskedet kom var det dags att packa träningsväskan. För Erik handlar lägren framförallt om att spetsa till formen och bara fokusera på träningen.

– Det brukar bli väldigt bra kvalitet på träningen under lägren. Man får en extra boost eftersom förutsättningarna är de bästa. Du behöver inte tänka på något annat än träning, allt annat är redan fixat, typ matlagning och sånt, säger han.

Vad har du för mål inför OS?

– Att försöka simma snabbt, jag vill simma mina bästa tider. Målet är att slå personligt rekord. Jag tänker inte så mycket på mitt motstånd. Jag vet ju bara min egen prestation. Så jag ska försöka putsa mina egna tider.

Siktar du på att bli bäst i världen? 

– Planen är alltid att ta sig längre fram i världseliten. OS i Tokyo 2020 är såklart ett av mina mål, men just nu tänker jag faktiskt inte så mycket på framtiden. Målet just nu är att simma så snabbt som möjligt i Rio. Det är mitt första OS och ska bli otroligt kul att uppleva. Det är ju den största tävlingen man kan vara med på, säger han och tillägger:

– Långsiktigt är målet absolut att bli bland de bästa i världen.

 

Sophie Hansson

Sophie Hansson är lite av ett wild card. Hon klarade inte kvaltiden på 100 meter bröstsim men blev uttagen enligt Sveriges olympiska kommittés (SOK) framtidskriterium, precis som Erik Persson.

– OS har alltid varit en dröm, men jag har inte riktigt trott på att det skulle bli verklighet förrän i år.

Hon mäter 187 centimeter, är målmedveten och väldigt envis. Det har tagit Sophie Hansson långt. Den hårda träningen, kämparandan och glädjen till simningen har tagit henne ännu längre – till OS i Rio.

– Jag trodde inte att jag skulle bli uttagen nu eftersom jag inte klarade kvaltiden. Jag tänkte att det kanske skulle bli först efter EM i London i maj. Men SOK tror att jag har potential. Jag var inte beredd, men nu släpper stressen och jag har tid att fokusera på träningen.

Sophie slog igenom med ett ordentligt segerplask i junior-VM i Singapore förra året. Två nya svenska juniorrekord och två VM-silver var ett strålande resultat. Och hon är ung i OS-sammanhang. 17 år gammal går hon andra året på ett idrottsgymnasium och hinner få in det mesta av träningen under skoltid.

– Just nu simmar jag ungefär nio pass i veckan och styrketränar två. Sen har jag en vilodag. Upplägget ser lite olika ut beroende på var i säsongen vi är. Det är mycket basträning först, sen mer fart och tidträning. Inför tävlingar blir det mer explosivt.

Det är vad Sophie tycker är roligast – att köra max. Hon räknar inte simmade meter per vecka utan tittar mer kvalitativt på träningen, men snittar ungefär 6000 meter per pass.

– Jag gillar att köra kortare men jäkligt hårt. Den typen av träning kör jag två gånger i veckan ungefär. Resten av passen jobbar man hårt men under lite längre tid. Eller så simmar man bara igenom en massa meter.

Hur håller du uppe motivationen? 

– Det blir väldigt sällan tråkigt faktiskt. Det är klart att jag tröttnar ibland, och ibland är det verkligen jobbigt. Men man gör det ändå. Jag har ju mina mål som jag jobbar mot, det är min motivation. Och oftast är det roligt.

Nu startar resan mot Rio på allvar. Sophie och landslaget åker på förläger inför EM i dagarna och därefter direkt på läger med klubben Helsingborgs simsällskap i en vecka. Under lägren tränar hon två gånger om dagen, totalt cirka fyra timmar.

– Det är fullt upp men roligt. Vi har inte tillgång till en 50-metersbassäng här hemma så för mig är det jättebra med läger. Det känns också skönt att ha några tävlingar innan OS för att testa upplägget.

Vad har du för mål i Rio? 

– Jag har inte hunnit tänka så mycket ännu men jag vill absolut slå svenskt juniorrekord, alltså slå mitt eget rekord. Kommer jag ner på de tiderna så skulle det vara så härligt. Jag brukar inte sätta ut mål på placeringar, utan försöker slå mina egna tider. Jag kan ju ändå inte påverka hur de andra simmar.

Vad ser du mest fram emot under OS?

– Allt! Stämningen och hela evenemanget. Allt ska bli roligast!

 

Ida Marko-Varga

R

io blir Ida Marko-Vargas fjärde raka OS. Och hon är mer laddad än hon någonsin varit under sin 18-åriga karriär som simmare.

Ida Marko-Varga sitter i bilen och har sonen Vincent i baksätet när vi får tag i henne per telefon. Så ser det ofta ut, Vincent hänger med både på träningar och läger. Det är bara timmar sedan hon fått veta att hon kvalat in till OS i Rio 2016.

– Vilken lättnad det är att ha fått beskedet. Jag har aldrig varit mer motiverad än nu, säger hon.

Med sina 18 år i den internationella simeliten är det här hennes fjärde OS i rad. Rio har dock inte varit någon självklarhet. Ida lade karriären på hyllan 2013 när hon blev gravid, men fick frågan om att simma lagkapp på SM 2014. Då var sonen ett år och Ida så gott som motionssimmare. Hon simmade bättre än någonsin – med ett SM-guld i handen och en nygammal segerkänsla i kroppen tog hon upp simkarriären igen.

Sedan september 2015 har hon hårdsatsat mot Rio.

– Jag fick besked om OS i dag så jag måste smälta det lite. Sen ska jag sätta mig ner med min tränare och min familj och lägga upp en plan. Träningen går jättebra just nu.

Inför OS-kvalet i början av april simmade Ida cirka 40 000 meter i veckan plus sina tre styrkepass. Något hon satsat mycket på de senaste åren är just styrketräningen.

– Jag har en personlig tränare på Malmö Atleticum som hjälper mig. Jag märker en betydlig skillnad. Framförallt har han pushat mig till att våga träna med tyngre vikter, vilket är något jag varit lite mesig med förr.

Hur ser en träningsvecka ut?

– I genomsnitt kör jag sju simpass och tre styrkepass i veckan. Det är inte så långa simpass som innan Vincent, men kroppen svarar bättre. Förr simmade jag kanske tio pass i veckan. Det blir hälften av det nu, om man tänker meter i vattnet. Men jag försöker hålla en högre kvalitet i stället. Kroppen orkar mer nu eftersom passen inte är så långa.

Träningen är hon van vid. Det fysiska är jobbigt men inte värre än att hon vet att ju mer hon tränar desto mer förberedd är hon när viljan tryter.

– Så klart är det inte alltid roligt. I morse klockan sex var det inte så kul till exempel. Men har man ett mål så blir det rutin och en vana. Det är liksom bara att köra.

Den mentala biten är svårare och något hon jobbar mycket på. OS kan ge stora nerver.

Vad gör du för att fokusera?

– Det är så olika från tävling till tävling. Vet jag att jag tränat bra och hårt, då blir jag också tryggare i situationen. Känns det tufft så vet jag ändå att jag kan, för jag gjort det förut. Det handlar mycket om att man vågar förlora, att man inte är rädd för att misslyckas.

När börjar du toppa formen inför OS?

– Några veckor före börjar jag toppningen, alltså att minska på volymen, antalet meter, och öka kvaliteten. Mitt mentala och fysiska fokus börjar ställa in sig på ”competition mode” helt enkelt.

Och sen är det dags för OS och lagkapp. Vad är målet? 

– Att förbättra mina tider. Jag vill känna en harmoni i kroppen när jag simmar och ha kul med tjejerna. Alla fyra vill göra det bästa vi kan, som ett lag. Det ser mycket ljust ut tycker jag.

Text: Linda Eriksson & Tomas Borgå
Bild: Bildbyrån

×

Kommentering är stängd.