Det är höst och havet kallnar fortare än mörkret faller. Utomhussäsongen är obönhörligen över. Men misströsta inte, det är nu du kan vässa formen inför nästa säsong!

Öppet vatten inomhus

Det är höst och havet kallnar fortare än mörkret faller. Utomhussäsongen är obönhörligen över. Men misströsta inte, det är nu du kan vässa formen inför nästa säsong!

TRÄNA I VINTER

Fokusera på dina styrkor och träna upp dina svagheter. Försök att få in dessa moment i din inomhusträning:

Crawla – bra crawlteknik är grunden i både öppet vatten och swimrun.

Lär dig andas åt båda håll – vågorna kan komma från vilket håll som helst och då måste du behärska din andning.

Balansträning – hitta balansen i vattnet för att minska belastningen på benen. Träna utan våtdräkt.

Blanda tekniker och spar på krafterna – simma både ryggsim och frisim.

Voltvändningar – för att inte överbelasta axlarna under träning.

Lokalisering – om du har tillgång till hela poolen, simma på tvären och diagonalen. Lägg ut en boj och träna på att lyfta huvudet och hitta bojen utan att tappa fart.

Lär dig trängas – träna starter i grupp och gärna även tvära vändningar runt en boj.

Den kallare delen av året här i Norden är den tid då du kan slipa på tekniken, bli en bättre simmare och samtidigt ha extremt roligt. Kanske är det svårt att återskapa upplevelsen av öppet vatten, men det finns många tekniska moment att dyka ner i. I Kalmar Simsällskap, där Carina Arnesson är chefstränare, utnyttjar man varje del av bassängen för att finslipa simmarnas öppet vatten- och swimrunträning. Carina delar gärna med sig av sina bästa tips.

– Det finns så otroligt många olika och varierande sätt att träna sin öppet vattensimning inomhus, säger Carina, som sett en stor ökning av deltagare på sina kurser.

– Här i Kalmarsund ser man nästan alltid folk som simmar eller kommer springande i våtdräkt längs stranden. Vi ser helt klart ett uppsving.

Det gäller även för resten av Sverige. Öppet vatten-tävlingar är en av de snabbast växande tävlingsformerna i Sverige, både vad gäller antalet tävlingar och antalet deltagare. Därför har också utbudet av olika kurser ökat.

Inomhusträningen bygger framförallt på att du ska bli en bättre simmare i alla de olika momenten. Crawl, vändningar och balans är bra fokusområden.

– Det är många tekniska bitar inblandade i öppet vattensimning, som man kanske inte tänker på. Till exempel momentet att hitta balansen i vattnet så att du inte behöver använda benen så mycket. Då är det bra att träna utan våtdräkt eftersom det är svårare att hålla ett bra vattenläge utan lyftkraften från våtdräkten. Det spar på krafterna. Särskilt om du kanske ska springa efteråt.

För att spara på krafterna och vara så effektiv som möjligt i det öppna vattnets alla utmaningar kan du inomhus träna teknikövningar för balans, andning, ryggsim och frisim. Detta gör att du dels inte belastar samma muskler för mycket och dels att du får krafter kvar i till exempel benen om du ska upp för att springa i ett swimrun, eller cykla i ett triathlon.

– Blanda många olika tekniker. Träna volter för att få mjukare vändningar och inte belasta axlarna. Träna andningen och bli säker på att du kan andas åt båda hållen, både för att inte belasta axlarna fel men också för att vågorna kan komma från vilket håll som helst, och då måste du kunna andas åt båda hållen, tipsar Carina.

Starten i ett öppet vattenlopp kan vara det kanske svåraste att ta sig igenom. Det är många simmare i vattnet och ofta blir det trångt och stökigt, vågorna stör dig och kanske får du en och annan kallsup. Att inte gripas av panik i det skedet är viktigt, och det är något du faktiskt kan öva på om du tränar med en grupp.

– En del simmare får nästan panik när vågorna kommer och det är många människor i vattnet. Här i Kalmar har vi fördelen att kunna använda en vågmaskin under vissa träningar, vilket är ett mycket bra sätt att bli van vid vågor. Här finns även en liten kanal och en strand så vi tränar starter genom att springa från stranden och simma genom kanalen.

Träna också tvära vändningar genom att lära dig att svänga runt en boj, gärna i grupp så att du lär dig att trängas utan att få panik. Det är lätt att simma fel i öppet vatten efter som du inte har någonting att följa.

– Lägg en boj i bassängen och träna på att simma på tvären och diagonalen, lyft upp huvudet och titta var bojen är. Det är ett väldigt bra sätt att lära sig att behålla fart genom att snabbt lyfta huvudet, titta på bojen och simma vidare, tipsar Carina, istället för att stanna upp och simma bröstsim en stund för att lokalisera bojen, vilket många gör.

Träningsupplägget för inomhussäsongen kan du basera på två områden – dina svagheter och dina styrkor.

– Träna efter dina svagheter för att bättra på teknik och känsla, men fokusera framförallt på dina styrkor och att spetsa till dem. Då har du bästa möjliga förutsättningar att bli en så bra öppet vatten-simmare som möjligt, avslutar Carina.

Text: Linda Eriksson
Bild: Bildbyrån

×

Kommentering är stängd.