I slutet av oktober samlades utmanarna på Bosön utanför Stockholm. Utmanarna, alltså de nya namnen i landslaget, är redo. För vad vet de inte riktigt.

Nästa generation

I slutet av oktober samlades utmanarna på Bosön utanför Stockholm. Utmanarna, alltså de nya namnen i landslaget, är redo. För vad vet de inte riktigt.

Landslagsläkare René Tours tips till unga idrottare:

– Ta vilopuls och ta tempen på morgonen när du är frisk. Då vet du ditt utgångsläge. En läkare är inte alltid vid din sida och det är bra att kunna läsa hur den egna kroppen reagerar vid exempelvis små infektioner med mera.

Det är sista veckan i oktober. En grå men inte särskilt kall höstdag åker ett gäng unga lovande simmare, från olika delar av landet, till Stockholm för en stund på allra högsta nivå inom simningen. Få träna två gånger om dagen med tränarstaben och övriga landslagssimmare på Eriksdalsbadet, gå igenom diverse tester. Efter att ha blivit inhysta på hotell Zinkensdamm på Södermalm drar det igång.
Schemat för de närmaste dagarna är späckat. De praktiska passen varvas med teori: en kostföreläsning med Jenny Fridlund och Stig Mattsson är inbokad, några timmar där VM-gänget berättar om sina erfarenheter likaså. De yngre lär av de äldres erfarenheter, alltså. Som det ska vara. Därefter kommer kläd- och dräktprovning – representerar du Sverige ska du även bära landslagets kläder. Så klart.
Ett av de nya momenten är rörlighetsscreening med sjukgymnast Jeanette Berggren. Knäböj med pinne ovanför huvudet, spänsttest på ett ben, kontrollera bål och axelstabilitet. Att kontrollerat utföra en armhävning, hitta stödet i magen, som är direkt jämförbart med att hitta ett högt vattenläge.
– Om du brukar tappa hållningen, se ut som en banan i starten, då går det att jobba bort. Tänk bort svank, tänk bålstyrka, tänk rak rygg, berättar Jeanette i det lilla rummet mellan bassängerna på Eriksdalsbadet.
Två stycken utmanare i taget får tips och råd av Jeanette. Det handlar om kontroll och konkreta tips utifrån var de unga simmarna är starka kontra svaga. Övningar som ger ökad stabilitet håller också skador borta. Här jobbas det med rätt styrkeövningar, individanpassade, samt att den unga simmaren ska hitta rätt sätt att arbeta med styrka och rörlighet utifrån sina distanser. Simmar du exempelvis 200 meter och längre och har problem med vändningarna finns det mycket tid att vinna på att jobba med det, att hitta rätt styrkeövning. Alternativt om du hårt tränande känner smärta från en axel, från ljumskar, i knäna – det går att arbeta runt, få bukt med. Och simförbundets Jeanette vet precis hur var och en ska göra.
Nollor, ettor och tvåor delas ut. En tvåa betyder att du är underkänd – alltså behöver jobba med en viss övning. För tanken är att upptäckta brister ska arbetas med, förbättras. Ingen kommer undan Jeanettes tränade öga.
Det är viktigt att alla som tränar så hårt som simmarna i utmanarprogrammet är rädda om sina axlar, ländrygg, knän och ljumskar där skador kan uppkomma. Det är viktigt att arbeta med förebyggande träning.
Individuell tid med landslagsläkare René Tour. Frågor av mer generell karaktär: är du sjuk ofta, tar du några mediciner, hur ser din vardag ut, hur många gånger per år blir du förkyld? René har många frågor till de unga simmarna och behandlar svaren med intresse. Varje generell fråga som får ett avvikande svar behandlas ytterligare och det gör även svaren som René får när han frågar om vad ”just du behöver” samt ”vad behöver du hjälp med?” För detta är inte ett besök på vårdcentralen, detta är en landsläkares första kontakt och grundkontroll av unga simatleter.
De som håller sig kvar på landslagsnivå kommer att ha mycket kontakt med René Tour. Som landslagsläkare kan René så klart en hel del om simmarna som år efter år kvalificerar sig till de stora tävlingarna.
När hösthimlen är regntung och grå studsar skratten mellan väggarna på restaurang Luma i Hammarby Sjöstad, strax söder om Söder. Det är utmanarna som fotograferas, tillsammans och var för sig. Utmanarna, de nya namnen i landslaget, som nu tar sina första steg i sina nya landslagskläder. Senare på dagen väntar det, vid en första anblick, aningen flummigare inslaget mindfulness på schemat. Men det är en helt annan historia…

Text: Tomas Borgå
Foto: Petrus Iggström & bildbyrån

×

Kommentering är stängd.