Jenny Fridlund har hjälpt landslagen i längdskidor, segling och simning med kosten. Och hon har koll på det där med mat – ska du träna hårt så ska du också käka ordentligt. Aqua frågade och Jenny svarade, så läs och lär om vad just du ska tänka på.

Maxa träningen med bättre mat

Jenny Fridlund har hjälpt landslagen i längdskidor, segling och simning med kosten. Och hon har koll på det där med mat – ska du träna hårt så ska du också käka ordentligt. Aqua frågade och Jenny svarade, så läs och lär om vad just du ska tänka på.

Snabbfakta

Namn: Jenny Fridlund

Ålder: 37

Gör: Driver Alla Tiders Matlagare och jobbar som kock och kostrådgivare åt Svenska Olympiska Kommittén för olika idrotter, bland andra landslaget i simning.

Favoritmåltid på dygnet: Frukost, det är en bra start på dagen. Jag brukar käka havregrynsgröt med hallon och honung, smörgås och sedan kiwi också.

För att få ut maximalt av din träning är kosten A och O. Det går inte att strunta i lunchen i skolan och tro att man ska kunna prestera bra på träningen. Kroppen behöver bränsle för att orka med träningen. Återhämtningsmålet är därför extra viktigt berättar Jenny Fridlund.

– Direkt efter träning är man som ett öppet fönster. Man är väldigt känslig för infektioner, eftersom man har utsatt kroppen för påfrestning och kroppen håller på att brytas ned. För att stoppa nedbrytningen behövs återhämtningsmålet.

Vad ska man äta som återhämtningsmål?

– Det kan vara något som är lätt att ta med sig. Smörgåsar, drickyoghurt, någon juice, en banan eller liknande. Det viktiga är att kroppen får i sig kolhydrater och protein direkt efter träning.

För många kan det vara svårt att pussla ihop vardagen, det är mycket man ska hinna med under en dag. Man ska hinna med morgonträningen, gå i skolan och orka koncentrera sig, sedan tillbaka till badet för ett träningspass till innan man ska hem och göra läxor. Det blir lätt att man slarvar med maten eller helt enkelt inte är hungrig. Jenny Fridlund menar att det är viktigt också att hitta matrutinerna.

– Har du ungefär samma mattider så blir det en vana för kroppen, och äter du med jämna mellanrum så sätt slipper du också sötsuget, säger Jenny.

Och om man inte är hungrig eller känner att man kan få i sig någon mat då?

– Vill man verkligen bli bäst så är det bara att tugga i sig, även om det inte är gott eller om man inte är sugen så behöver man käka. Man får tänka att det här gör jag för min tränings skull, för att jag vill nå bästa resultat.

Vill man nå bästa resultat av träningen gäller det att få i sig kolhydrater, berättar Jenny. Kolhydrater finns i potatis, pasta och ris samt i bröd, flingor och müsli och det är kolhydraterna som kroppen förbränner när du tränar. Det är inte bara kroppen som ska orka med träningen, utan även hjärnan. Tränar man ett långt pass med mycket teknikövningar så ska även hjärnan orka ta in all information.

Hur mycket ska man äta varje dag?

– Det beror på hur många pass man tränar men frukost, lunch och middag är viktigt. Sedan behövs två mellanmål där emellan, då bör man få i sig tillräckligt. Om man har morgonträning så kan det vara bra att kvällen innan äta ett lättare mål, med till exempel müsli och yoghurt och någon macka. Då fyller man på med extra energi till träningspasset morgonen efter.

Men det är ju roligare att träna än att laga mat…

– Man måste försöka hitta samma motivation till kosten som man har för träningen. Kosten är det som gör att man får ut maximalt av träningen, avslutar Jenny.

Text: Sofia Kuylser
Bild: Luca Mara

×

Kommentering är stängd.