Hon har uppfyllt sin simmardröm, Martina Granström. Hon tog sig till OS. Och väl där simmade hon snabbare än någonsin, men hon är långt ifrån klar. Plugg kombineras nu med mer träning – nästa stora milstolpe är OS i Rio.

Martina Granström

Hon har uppfyllt sin simmardröm, Martina Granström. Hon tog sig till OS. Och väl där simmade hon snabbare än någonsin, men hon är långt ifrån klar. Plugg kombineras nu med mer träning – nästa stora milstolpe är OS i Rio.

Martinas 3 tips till andra simmare

  1. Gör upp en plan för att nå dina mål och påminn dig om dem när det går lite tungt.
  2. Var noga med detaljer, självklart under passen och på tävlingar, men också runt omkring. Kom förberedd och sköt avsim och återhämtning ordentligt, det hjälper dig att få ut mer av din kropp och att orka även nästa pass.
  3. Se till att njuta och ha kul! Hur snabbt det går i bassängen definierar inte dig som person, även om det förstås är kul när det går bra. Simningen medför också så mycket annat skoj, till exempel kan man få möjlighet att resa och träffa intressanta människor.

Det gick inte så bra som media ville för de svenska simmarna i OS. Ingen medalj åkte med hem till Sverige, men så är också konkurrensen den hårdaste tänkbara. Det gäller att prestera, där och då – sedan är det fyra år till nästa tillfälle. En som var med i OS i London men nu satsar på nästa OS, i Rio 2016, är landslagets Martina Granström. Och hon gör det på sitt eget sätt.

Under OS i London simmade Martina Granström snabbare än någonsin, slog sitt eget svenska rekord och tog sig till semifinal. Hon är nöjd, hon presterade sitt bästa någonsin. Och ett av sina mål inom simningen uppfyllde hon – att faktiskt ta sig till ett OS.
Sedan OS i London har Martina genomgått en stor förändring – hon pluggar numer till sjukgymnast i Göteborg. Det är en ny tillvaro för henne, hennes första termin, men hon gör det på sitt sätt för att hinna med träningen. Det handlar om plugg på heltid i tio veckor för att sedan simträna på heltid resten av terminen.
– Jag vill satsa på ett OS till, men just nu, när det precis varit ett OS, så känner jag att jag kan fokusera även på skolan.

Omställningen var däremot inte helt lätt.
– Hösten fick en chockstart, helt klart. Det har varit jättemycket att göra, den första delen av utbildningen är den mest intensiva. Det visste jag innan jag började, men det gick ändå inte att förbereda sig på hur det skulle vara.
Hårt jobb, men allt löste sig – Martina har nu klarat av de första månaderna på sjukgymnastprogrammet och gör sig redo för att simma på heltid i några månader framöver. Hon bor inneboende i Mölndal strax utanför Göteborg men har kvar sin lägenhet i Jönköping. När hon nu kommer hem – till hemstaden, hemmaklubben – är hon mer motiverad att hårdträna än någonsin.
Närmaste stora tävling är kortbane-VM i Istanbul i december, men tävlingen som Martina snackar mest om är långbane-VM i Barcelona nästa sommar. Det är många träningsveckor fram till dess.
– Jag kör ungefär 30 timmar träning i veckan. Det blir tio simpass, 2-3 styrkepass samt en del ytterligare landträning. Det är ett liknande upplägg som jag körde inför OS i London.
Hur var ditt OS, om du tänker på det såhär i efterhand?
– Det var helt fantastiskt. Själva simtävlingen och simmarna som är där är ungefär samma som på ett VM, men stämningen är annorlunda. Det är så mycket mer nerver, så mycket mer krav på att prestera. Fast det är först efteråt som jag kunnat njuta av det, på plats var jag helt inne i min bubbla, helt fokuserad på att prestera. OS var ju min barndomsdröm.
Och du ska dit igen om fyra år?
– Ja, det är målet.
Finns det något du kommer göra annorlunda nästa gång?
– Jag ska ta det som vilken tävling som helst, faktiskt. Att göra som jag alltid gör när jag tävlar, inte tänka på att det är ett OS, men det är svårare än man tror. I exempelvis matsalen, som är enorm, gick alla mina idoler omkring, varje dag. Nästa gång vill jag ha en än mer avslappnad inställning till hela fenomenet OS, med allt vad det innebär. Det gäller självklart på alla tävlingar, men OS är som sagt speciellt.
Du uppfyllde en dröm när du tog dig till OS i London. Vad är målet nu?
– Det är ett lite konstigt mål, men visst var det så. För att bli uttagen till OS är ju en grundförutsättning. Samtidigt var jag inte nöjd med att bara komma dit, jag skulle ju simma snabbare än någonsin när jag var där. Och det gjorde jag – och det ska jag göra nästa gång också.
Vad hinner du med förutom simningen under dina träningsveckor?
– Det blir lite pluggande även under träningsveckorna nu, men annars handlar allt utanför träningen om att vila, äta ordentligt och förbereda mig inför nästa pass.

Sedan blir det lite tid över till jobb också – Martina föreläser både på företag och på andra simklubbar, mest om motivation.
Jobbar du något med mental träning, som är detta nummers tema?
– Jag använder mina målsättningar som motivation. Jag brukar påminna mig själv, till exempel i slutet av ett hårt pass när det är motigt, om varför jag gör det här och var jag vill.
Tänker du i bilder?
– Jag tänker mig in i känslan av att ”flyga fram” genom vattnet sista biten in i mål. Och visst, till viss del även i bilder av ett lopp eller på en specifik tävling.

Text: Tomas Borgå
Bild: Carl-Robert Janzon

×

Kommentering är stängd.