bröstsim kan vara tufft mot knäna. För dig som är tränare eller aktiv tog vi kontakt med Susanne Brokop, fysioterapeut och en del av Svensk Simidrotts styrelse, för att få koll.

Diagnos bröstsimsknä

bröstsim kan vara tufft mot knäna. För dig som är tränare eller aktiv tog vi kontakt med Susanne Brokop, fysioterapeut och en del av Svensk Simidrotts styrelse, för att få koll.

Vad är det? Bröstsimsknä är enkelt sett smärta och ömhet på insidan av knäleden eller knäskålen. I en del fall finns också en smärta och ömhet längs med knäledens inre sidoledband.

Varför får man det? Det uppstår till följd av en överbelastning i det moment där bentaget går från böjda knän och utåtroterade fötter till den så kallade whipkicken, där bentaget avslutas.

När gör det ont? Ofta gör det bara ont under simning men tillståndet kan utvecklas så att det även gör ont i vardagen.

Den svåra förklaringen: Hos de bröstsimmare som drabbas av detta kan orsaken stå att finna i tekniken i bentaget eller i de anatomiska förutsättningarna som rörlighet. I bentaget sker, förutom en böjning i knäleden, en liten inåtrotation i höften. För att få till kraft i bentaget snärtar man till underbenen i en whipkick. Då belastas knäleden insida hårt på grund av att underbenet då jobbar mot vattnets motstånd. I det momentet belastas det inre sidoledbandet i en töjande rörelse och resultatet kan bli en överbelastning. I själva knäleden sker också en diskret rotation mellan ledkomponenterna vilket bidrar till att smärtan även kan ha sitt ursprung i ledkapsel och omkringliggande strukturer.

Den enkla förklaringen: De som utvecklar smärta har ofta ett snävare bentag – håller alltså ihop knäna mer i bentaget. Ett sätt att minska smärtan kan då vara att bredda bentaget och därmed få en annan belastning i whipkicken. Det går så klart även att påverka träningsmängd och distans.

Den bästa behandlingen: Teknikförändring är sannolikt den bästa behandlingen. Försök inte påverka knäledens rörlighet avseende sidovackling eller rotation, men däremot kan rörlighetsträning av höftledens rotation underlätta för dig – och även töjning av ljumskmuskulaturen (det funkar också för att undvika ömmande ljumskar, vilket också drabbar bröstsimmare).

Övningar som kan hjälpa:

Spänsthopp med sträckt vrist.
Kombinationsövningar för ben och bålstyrka.

Text: Susanne Brokop
Foto: Istock, Petrus Iggström

×

Kommentering är stängd.