Det är bakom kulisserna ett simlopp avgörs. Det är där förberedelserna, både mentala och fysiska, hanteras.

Den allra vanligaste simmarskadan

Det är bakom kulisserna ett simlopp avgörs. Det är där förberedelserna, både mentala och fysiska, hanteras.

Vad är en rotatorkuff

Det som kallas rotatorkuffen är en muskelgrupp som består av fyra muskler. Alla dessa har till uppgift att hålla koll på och stabilisera axelleden.

Orsaker till axelsmärta för simmare

  • Nedsatt kontroll/stabilitet av skulderbladet
  • Nedsatt kontroll/stabilitet av axelkulan
  • Minskad inåtrotation av axelleden

Där hittar vi även Jeanette Berggren, som ser fram mot sitt första OS i sommar – och berättar för Aqua om de vanligaste simmarskadorna.

Det är redan sommar när Jeanette kommer gående längs gatan i närheten av Odenplan i Stockholm. Men det är inte en sommar av lugn och ro som väntar henne – hon är nämligen inbokad under en hel månad på OS i London.

– Det är mitt första OS och det ska så klart bli jättespännade. Och även om inte alla simmare kvalat in än så är jag redan uttagen, säger hon och ler.

Jeanette är sjukgymnast, specialist i idrottsmedicin och personlig tränare. Hon har funnits med som stöd åt svenska simmare i tre år nu.

– VM i Rom var mitt första stora mästerskap, då Sjöström tog guld. Det var stort.

I praktiken funkar det som så här: simmarna har ett område där alla nationer finns representerade. Här sätter de upp sina stolar, bänkar och flaggor och här hänger simmarna före lopp, efter lopp, för att värma upp, få massage, för att slappna av. Jeanette hjälper till med allt och man hjälper dessutom varandra över nationsgränserna, byter tjänster helt enkelt.

Vilken är då den vanligast förekommande simmarskadan?

– Överbelastning i axlarna, helt klart. Det är det vanligaste. Det är det som heter rotatorkuffen, musklerna som stabiliserar axelleden, som gör ont och smärtan strålar ner på utsidan av överarmen

Vad gör man åt det och vilka råd brukar du ge?

– Att undvika att simma med smärta i axeln. Det som heter rotatorkuffen är en ganska liten och utsatt muskelgrupp. Och för att upptäcka besvären: det är oftast när armen är utsträckt över huvudet, exempelvis vid catch och början av ett frisimsarmtag, som det gör ont. En enkel regel att följa är byta till övningar som inte gör ont, som styrkeövningar för axeln där du jobbar under huvudhöjd.

Ett annat av Jeanettes råd brukar vara att använda sig av simfenor på träning för att avlasta axlarna. Ytterligare saker som Jeanettes vana ögon brukar titta på är en simmares rörlighet i nacke och rygg. Vad var simmare kan fokusera på under träning är exempelvis att andas åt båda hållen vid frisim, för att fördela arbetet lika mellan båda skuldrorna. Och till sist – hållningen. Hållningen påverkar axelns position och muskelarbetet i dina skuldror och bål. Var hamnar dina händer, ja just dina händer när du står upp med armarna hängande? De ska hamna på lårets utsida, med tummen framåt och lillfingret rakt bak. Simmare har ofta framåtroterade axlar – då hamnar händerna på lårens framsidor. Jobbar du med din hållning har du mycket vunnet även i din simning.

Text: Tomas Borgå

×

Kommentering är stängd.