När du hör ordet parkour tänker du springa på väggar och hoppa från hus. Det stämmer till viss del och kräver sin träning. Aqua visar vad!

Coreträning

När du hör ordet parkour tänker du springa på väggar och hoppa från hus. Det stämmer till viss del och kräver sin träning. Aqua visar vad!

Coreträning har du nog hört talas om. Ordet core betyder ungefär kärna och träningen handlar om mage-, bål- och ryggstabilitet. Detta innebär mycket mer än bara situps – Aqua tog del av några smarta och välkoordinerade coreövningar från svenska parkourstjärnan, 26-åriga Marcus ”Zyrken” Gustafsson, som du kan komplettera din landträning med. En bra parkourutövare ska vara ungefär som en korsning mellan en apa och en superhjälte och det är magmusklerna – corestabiliteten – som gör mest för parkourutövaren. Här är fyra av Marcus favoritövningar. Testa, igen och igen!

Mountain Climbers

Stå i armhävningsposition med en fot placerad i höjd med händerna och det andra benet sträckt bakåt. Byt sedan position på fötterna genom att hoppa ”på stället”. Upprepa.

Spiderman Push Ups

För vänster knä till vänster armbåge, gör sedan en
armhävning. Gör sedan samma sak på höger
sida och fortsätt så länge du orkar. Detta blir jobbigt för hela kroppen!

Plankan

Utgå från armhävningsposition, eller stöd på armbågarna, med fötterna ihop. Spänn magen för att behålla en naturlig kurvatur på ryggen. Håll position. Hur många minuter klarar du?

×

Kommentering är stängd.