Det dröjer några månader innan säsongen för Öppet Vatten i Sverige drar igång, men träningen ligger inte på is. Det är nu den viktiga försäsongsträningen är igång och detta har en av Sveriges bästa Öppet Vatten-simmare Anton Björck-Teuscher koll på – här är hans bästa träningstips!

Bättre i det blå

Det dröjer några månader innan säsongen för Öppet Vatten i Sverige drar igång, men träningen ligger inte på is. Det är nu den viktiga försäsongsträningen är igång och detta har en av Sveriges bästa Öppet Vatten-simmare Anton Björck-Teuscher koll på – här är hans bästa träningstips!

Den framgångsrike 23-åringen från Värmland har inte mindre än två Vansbrosegrar, är nordisk mästare på 1000 meter och nordisk tvåa på 5000 meter samt har en seger i Head Open Water Trophy i bagaget. Anton Björck-Teuscher fick upp ögonen för simträning redan som fyraåring och har kört minst fem pass i veckan sedan tolvårsåldern. Han vet vilken skillnad bra förberedelser gör för tävlingsresultatet. I år har han dock ändrat träningsupplägget.

En trilskande axel sänker Antons motivation och han siktar därför in sig på andra utmaningar. År 2017 är målet bland annat En Svensk Klassiker, något som han länge drömt om att genomföra. Långdistanssimning är annars Antons favoritträning, men under rehabiliteringen av axel får simningen stå åt sidan.

– Ett långpass kan ge smärtor i flera dagar efteråt, så den här försäsongen kommer jag lägga fokus på annan träning, berättar han.

Men han vill inte vara ifrån simningen helt.

– Något pass i veckan kommer det bli tillsammans med rehab och träning inför de olika loppen.

Särskilt Vansbrosimningen ligger honom varmt om hjärtat, som han debuterade i som 14-åring. Men redan som elvaåring simmade han kortsimmet.

I normala fall, utan skadad axel, består Antons försäsongsträning av sju till åtta simpass och tre till fyra landstyrkepass. Vid simpassen varierar han mellan lugnare långpass, längre fartpass och kort sprint. Landstyrkepassen körs i samband med simningen och de består av styrketräning med egen kroppsvikt, som exempelvis armhävningar och spänsthopp. Här hittar du hans tips till alla som satsar på Öppet Vatten 2017!

Text: Anna Lissjanis
Bild: Bildbyrån

×

Kommentering är stängd.